Leer jouw relatie gezond te houden

2 op de 3 koppels die in 2009 trouwen zullen ook weer uit elkaar gaan! Dat blijkt uit een onderzoek dat vorige week in de media verscheen.

Dat is toch een ongelooflijk hoog aantal!

Maar is een scheiding wel altijd de oplossing? Ik zie in mijn praktijk toch dikwijls mensen die al verschillende relaties hebben gehad en altijd weer in dezelfde patronen terechtgekomen zijn. En daar nu iets willen aan doen!🙂

Of zijn we het verleerd om een gezonde en gelukkige relatie op te bouwen? Op school leren we het niet en ook thuis zien we niet altijd het goede voorbeeld van onze ouders (sorry hoor voor de ouders ;-)). Op scheiden rust allang geen taboe meer, dus waarom niet kiezen om uit elkaar te gaan in plaats van te investeren in onze relatie? Want laat ons een kat een kat noemen: in een relatie is het niet altijd rozegeur en maneschijn. Oef, anders zou het misschien wel saai worden🙂. Er zijn ups & downs: de downs zijn er om te leren hoe we het anders kunnen doen, de ups zijn er zodat we weten waarvoor we het doen! Maar als we niet weten hoe we uit de downs kunnen geraken, dan blijft er misschien alleen maar een down over.

Een scheiding zal soms wel de enige uitweg zijn, soms zal een scheiding echter de gemakkelijkste weg zijn om niet aan je relatie te moeten werken.

DUS een dikke pluim voor diegenen die de stap naar een relatietherapeut of relatiecoach zetten om te zien waar het in de relatie misloopt en hoe ze het anders kunnen doen!!😉

Enkele tips om een relatie gezond te houden

1. Communiceer met elkaar en doe dit op een positieve manier

2. Neem je plek in als partner en neem tijd voor elkaar

3. Zorg voor een balans tussen geven en nemen

4. Blijf jezelf en laat ook jouw partner zichzelf zijn

5. Wees een steun voor elkaar

6. Durf te kijken naar jezelf en jezelf in vraag te stellen in de relatie


Of als het toch op een scheiding uitdraait, doe het dan op een constructieve manier (hierover later meer).

Eén reactie to “Leer jouw relatie gezond te houden”

  1. hilde hermie Says:

    Een aantal jaren geleden heb ik zelf de stap gezet om mijn gezin te verlaten en ben een nieuwe relatie begonnen. Mijn ervaring is dat er beter enige tijd over gaat voor je een nieuwe relatie kan aangaan. Ik heb niet de tijd genomen om alles eerst te verwerken met alle gevolgen vandien. Gelukkig had mijn nieuwe partner heel veel geduld en heeft me meegeholpen met het verwerkingsproces.
    Mocht ik alles over kunnen doen, dan zou ik toch nog meer geïnvesteerd hebben in het goedmaken van wat fout zat in mijn relatie en het nog harder proberen. Want een nieuwe partner is niet sowieso beter, het is anders. Iedereen heeft vervelende kantjes..Hiermee wil ik niet zeggen dat ik niet gelukkig ben met mijn huidige relatie. Ik denk gewoon dat mensen harder moeten proberen om hun relatie te laten slagen want het gras is niet groener aan de overkant. Het heeft de kleur van het potloodje in je hand.

Geef een reactie

