HOE GELUKKIG BEN JIJ IN JE RELATIE?

Hoge tevredenheidscijfers over relaties in enquêtes

Enquêtes over relaties, als ik de resultaten hiervan lees, verschijnen er dikwijls grote vraagtekens. Ik vraag mij dan af: “Ben ik wel goed in cijfers? Snap ik er wel iets van? Of is er effectief iets aan de hand?”.

Om mij wat te verduidelijken: neem nu de enquête ‘Hoe gelukkig ben jij in je relatie?’ van de CM, waarvan de resultaten verschenen zijn in hun magazine ‘çava?’, editie 18. Deze enquête geeft onder meer de volgende resultaten:

  • 70% vindt zijn relatie perfect
  • 66% zou opnieuw dezelfde partner kiezen
  • 79% zegt nog steeds verliefd te zijn
  • 63,5% voelt zich gelukkig (waarvan 19% zelfs dolgelukkig)
  • voor 77% is de partner tegelijk de beste vriend

Er wordt dan ook geconcludeerd dat de grote meerderheid zich goed voelt in zijn of haar relatie.

Goed nieuws vind ik dat, maar toch wel merkwaardig: zo tonen andere cijfers aan, dat twee op de drie huwelijken op de klippen lopen en op een echtscheiding uitdraaien. Hoe kan het dan dat 7 op de 10 zijn of haar relatie toch perfect vindt??

Ik moet ook denken aan een artikel dat ik eens in de Flair heb gelezen, waarin een koppel over hun seksleven werd bevraagd. Onder meer moesten ze antwoorden hoeveel keer seks ze gemiddeld in de week met elkaar hadden en in welke houding ze meestal seks hadden. Ook hier overviel mij dezelfde verwondering bij het vaststellen dat de antwoorden van de man en de vrouw zo ver uiteenliepen. Hoe kan dat toch?

De waarheid verbloemen

Het tevredenheidscijfer volgens de enquête van de CM ligt veel hoger dan wat reële cijfers – met name dat 2 op de 3 huwelijken niet blijven duren – aantonen. Het moet toch zijn dat de antwoorden van mensen in enquêtes niet altijd kloppen met de realiteit. Een uitleg hiervoor zou kunnen zijn dat deze mensen moeite hebben om problemen aan te pakken of dat zij bang zijn voor problemen, dat zij daarom de werkelijke toestand mooier voorstellen dan dat zij is, dat zij problemen in een relatie gemakkelijk negeren of minimaliseren of dat de ernst van een probleem wordt onderschat. Door er niet naar te kijken, is er ook geen probleem. Maar dat kan natuurlijk niet blijven duren en zo een houding vormt dan ook een valkuil voor een gelukkige relatie. Als een probleem blijvend wordt genegeerd, zal de situatie op een bepaald moment toch escaleren. En dan is het crisis. Dat is wat ik dikwijls ook in mijn praktijk vaststel: ofwel worden problemen, ergernissen, onvervulde behoeften niet benoemd, ofwel worden ze door de partner genegeerd of niet serieus genomen, wordt er niets mee gedaan en komt er geen oplossing.

Liefde is een werkwoord

In een relatie is het belangrijk om eerlijk te zijn met jezelf. Ben je wel zo gelukkig? Is jouw relatie wel zo perfect? Of zit er ergens in jou een verborgen ontevredenheid te woekeren? Als dat zo is, kijk er dan naar en doe er iets aan, op een positieve en constructieve manier, praat erover met je partner en neem omgekeerd je partner ernstig als hij of zij met iets zit. Maak jezelf zeker niets wijs en blijf niet hopen dat het allemaal vanzelf overwaait.

Lukt het jullie niet om zelf iets aan jullie probleemsituatie te veranderen, schakel dan tijdig hulp in (lees mijn vorig artikel: ‘Relatietherapie kan effectief helpen‘).

Ik ben ervan overtuigd dat meer relaties overeind zouden blijven als de betrokkenen een andere houding ten aanzien van problemen hadden aangenomen.

En zit je relatie toch snor, zoveel te beter en geniet ervan!

Tags: , , , , , ,

Geef een reactie

